En el cicle Recerca i Innovació en el sector d'Automoció de Catalunya, desenvolupat al llarg de l'any 2022, s’han organitzat diverses conferències i visites a centres de recerca i innovació de l'Automòbil a Catalunya. L'última d’aquestes visites ha estat al Centre Tècnic de SEAT, dedicat a activitats de recerca i desenvolupament. Aquest és l'únic de les seves característiques a Espanya amb l'experiència i la tecnologia que permet el desenvolupament integral d'un vehicle nou. En aquestes instal·lacions treballen, en una superfície de 200.000 metres quadrats, més de 1.000 enginyers procedents de 30 nacionalitats diferents, que utilitzen les eines més avançades per innovar en la tecnologia de l'automòbil.
La visita va ser introduida pel Dr. Werner Tietz, vicepresident executiu d'R+D de SEAT, on va presentar a la situació actual de l’empresa, els reptes als quals s'enfronta l'equip CTS com la crisi de semiconductors, l'estratègia de la companyia, on destaquen la innovació, especialització, la cooperació amb col·laboradors estratègics i la sostenibilitat. El Dr. Tietz ens assegura que l'empresa treballa amb perspectiva de futur, escoltant als clients per crear els cotxes que integraran la gamma SEAT i la gamma CUPRA.
La visita va començar al Test Center Energy (TCE), una de les zones més importants del centre tècnic en els darrers anys, on en David Gómez, responsable del laboratori, informa sobre el seu treball. El que fan al laboratori de Seguretat de Bateries de Li-ion i Vehicles o TCE és, principalment, la validació de bateries i proves de càrrega per assegurar la seguretat dels passatgers. Disposen de 5 bancs de proves i porten a terme més de 6.000 anàlisis l'any. Gómez mostra les diferències entre les bateries dels cotxes híbrids, de fins a 13 Kw/h, i la dels elèctrics, de fins a 62 Kw/h, tot i que les dues són molt similiras i disposen d’electrònica de control. Per els cotxes híbrids es prioritza la potència, a través de mòduls intel·ligents, químics i electrònics, a diferència dels elèctrics, on es dona més prioritat a una màxima capacitat i energia. Els assajos per la validació de bateries es fan mitjançant càmeres climàtiques amb una potència màxima de 300 kW. També es desenvolupen bateries de llarga duració i disposen d'una zona de manipulació de bateries. Respecte a la validació de punts de càrrega, aquests són testejats amb un temps de càrrega màxim de 8 hores. Finalment, disposen de bancs per controlar la seguretat del vehicle, on els connecten per assegurar-se segons les diferents casuístiques. Les instal·lacions són noves, construïdes l'any 2020, i s'ha posat èmfasi en elements com el respecte per la vegetació autòctona o la reducció de recursos amb plaques solars al sostre.
La següent part de la visita va ser a càrrec de Teresa Angulo al Laboratori de Protecció de vianants on fan assajos i homologació en les fases de desenvolupament. Durant les proves no fan servir un dummie complet, ja que els impactes s'estudien dividits en cap de nen, cap d'adult, maluc i cama. Després de la mostra, s’ha fet un recorregut per les instal·lacions de desenvolupament de motor propulsió on es treballa a dos torns. En aquesta part del centre es realitzen entre 8000 i 9000 assajos de vehicles l'any. Aquí podem trobar el Park Safe, un garatge on en un espai, en teoria per a 5 cotxes, caben 27 a través d'un sistema de plataformes. Al departament de motors tenen 9 bancs de potència per a treballs d'aplicació i també es fan proves d'alta duració mitjançant sistemes de simulació, provant la caixa de canvis i combustió. Una de les últimes adquisicions del centre tècnic han estat dues càmeres climàtiques. Aquestes permeten, estalviant temps, simular en un espai relativament petit temperatures extremes, simulació solar real o simulació d'altures de fins a 5000 metres amb 540 mil·libars de pressió atmosfèrica. Les càmeres donen servei a tot el centre tècnic, ja que posen a prova la durabilitat i resistència del vehicle.
Finalment, Magnolia Paredes ha estat l’encarregada de mostrar la part de desenvolupament electrònic i d'il·luminació al túnel òptic de Seat. El túnel simula una carretera nacional per validar la il·luminació interior, exterior i la senyalització. En aquesta instal·lació fan proves per analitzar els fars a curta distància i controlar el tipus de font de llum. Aquí també podem trobar el fotogoniòmetre, aparell per mesurar la quantitat de llum i la colorimetria, i la zona de mesurament de fotometria. La il·luminació de Seat és 100% tecnologia LED per menor consum i major autonomia. Sobre la tecnologia LED, Paredes afirma que "la bombeta es va descartar perquè és una font més de calor que de llum". Així i tot, el LED és molt sensible i els tècnics i professionals han de continuar investigant per avançar tecnològicament. La part funcional i d'homologació també és important perquè han de complir totes les reglamentacions imposades. Així mateix, en aquest espai disposen de càmeres climàtiques que simulen climes freds i calents per controlar la qualitat de la llum.
Altres empreses d'automoció, com Volkswagen, contracten els serveis d'investigació i desenvolupament d'aquest departament per els seus prototips. Podem trobar maquetes de pilots confidencials enviades per diferents empreses amb la intenció d'esperar a ser validades i acceptades pels tècnics de la companyia. En el moment que els professionals del departament confirmin la seva viabilitat, les empreses poden començar a crear els motlles. A més d’aquestes funcions, es porten a terme diferents projectes d'innovació com el del prototip de Far HD d'alta definició. El projecte es basa en un projector de llum blanca HD (High Definition) de 20.000 píxels. Aquesta és una tecnologia que ja fan servir alguns models d'alta gamma d'Audi. El dispositiu consisteix en llums LED intel·ligents amb la capacitat de projectar diferents elements visuals que poden donar informació rellevant al conductor, com l'amplada de la carretera o la trajectòria. A més, aquesta tecnologia pot parametritzar, detectant elements en el moment i adaptant el nivell de llum emesa per no malgastar energia.