Accedeix a la informació i al vídeo de la jornada
Ja són molts el projectes que gràcies a les diferents convocatòries del PERTE-VEC, finançat pels fons Next Generation EU, estan revolucionant el sector de l'automoció a Catalunya. Aquests ambiciosos projectes no només impulsen la recuperació post-COVID, sinó que també estan redefinint el futur de la mobilitat. Des de grans corporacions fins a innovadores pimes, tota la cadena de valor s'està reinventant cap a un model elèctric, connectat i digital.
A Catalunya, empreses com SEAT, EBRO i IDIADA lideren projectes avantguardistes que impulsen aquesta revolució, juntament amb una xarxa dinàmica de diferents tipus d'entitats que estan catalitzant la innovació en components elèctrics, en sistemes de connectivitat, en solucions digitals i en noves infraestructures de càrrega. La taula rodona organitzada per la Comissió de Mobilitat del Col·legi i moderada per Anna Manich d’ATEEL, el 19 de novembre de 2024, va oferir una mirada al futur de l'automoció a Catalunya, a la que es va afegir la visió estratègica de l'Oficina ÒPTIMA de la Generalitat.
Antoni Freixa, president del Grup de Treball d’Automoció del Col·legi, va posar sobre la taula els problemes i reptes actuals del sector de l'automòbil entre els quals va assenyalar, més enllà dels aranzels xinesos, “segons la indústria, si es vol complir amb la normativa i compensar els cotxes de combustió interna, s’hauran de vendre 500.000 cotxes elèctrics més i arribar a la mitjana de 93,6 grams de CO₂ per quilòmetre”. Freixa també va destacar que “la indústria també està demanant que el pla MOVES, que s’acaba el 31 de desembre, continuï”.
Tomás Megía, director d’ÒPTIMA (Oficina Pública de Transformació de les Indústries de Mobilitat i Automoció), va donar xifres de la dotació de les diferents convocatòries del PERTE-VEC i va destacar que dels 1.880 M€ repartits (en la primera i segona convocatòria), 377 milions (un 20% del total) es van destinar a projectes a Catalunya. Megía va avançar que la següent convocatòria del PERTE-VEC 4 estarà dotada amb 1.200 M€. “El PERTE VEC ha sigut una eina útil per a l’atracció d’inversions i per reforçar projectes, però no és un instrument dissenyat per a la situació present. Necessitem un PERTE-VEC Plus més enfocat en la transformació i la innovació R+I”, va reclamar el director d’ÒPTIMA.
Vicenç Aguilera, conseller d’EBRO, va repassar la història de la companyia des dels seus orígens a l’Avinguda Icària fins a la reindustrialització a la Zona Franca. “Tancaré el cercle en la mateixa empresa on vaig començar la meva carrera professional com a enginyer”, va comentar Aguilera. “Donem més prioritat a la velocitat en la fabricació i venda de vehicles que a la modulació de la nostra oferta”, va explicar el conseller d’EBRO, reconegut amb el Premi Trajectòria Professional en la Diada dels Enginyers.
Pedro Calef, CEO d’EBRO, va anunciar que l’any que ve tenen previst “vendre entre 20.000 i 30.000 unitats, el primer model serà l’S700, seguit de l’S800”. Calef va apuntar que amb Chery han volgut incorporar un soci industrial potent que els ajudi en la reindustrialització i sobretot en la part d’electrònica. “Des de l’any 2020, Chery ha triplicat la seva producció”, va assenyalar el CEO d’EBRO.
La iniciativa “Future: Fast Forward”, liderat per SEAT amb 52 companyies més, va ser l’agrupació que més ajuts va rebre del PERTE-VEC 1, amb 357 M€ per a 86 projectes, distribuïts en tota la cadena de valor. “Volem impulsar el desenvolupament i fabricació dels vehicles elèctrics i connectats, amb criteris de sostenibilitat, i convertir Espanya en el hub europeu de l’electromobilitat”, va apuntar Maria López Ramírez, directora adjunta de Future: Fast Forward. “Som el pla que assegura el futur del sector automobilístic espanyol”, va afegir López.
José Manuel Barrios, responsable de Digitalització i Solucions a Applus IDIADA, va compartir amb les persones assistents un projecte liderat per Renault que vol impulsar les solucions digitals i les dades per a un ecosistema industrial d’innovació. D’una banda,“així com el mòbil no només és per fer trucades, la mobilitat ja no només serà per anar d’un punt A a un punt B”, va apuntar Barrios. D’altra banda, Barrios va recordar que “l’automoció és indústria, fabricació, però també hi ha una gran economia del coneixement” i va denunciar que les entitats d’aquesta economia no es poden presentar en les convocatòries del PERTE-VEC com a beneficiàries sinó com a subcontractades,i això suposa perdre competitivitat.
La sotsdirectora del Col·legi, Laura Ivern, va tancar la jornada assenyalant la importància del número 20 en el sector: “Catalunya s’emporta el 20% de les ajudes del PERTE-VEC repartides fins ara i el 20% dels treballadors de Chery es dediquen a l’R+D, el que suposa 20 vegades el centre tècnic de SEAT”.
Accedeix a la informació i al vídeo de la jornada