L’estudi -elaborat a partir de dades de l’Ajuntament de Barcelona, el Port de Barcelona, l’Institut Cerdà, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, entre d’altres fonts- mostra que durant les setmanes de màxim confinament al mes d’abril va haver una reducció del 75% del trànsit rodat i del 77% del transport de passatgers i 10% del de mercaderies al Port de Barcelona, tot reduint-se els valors de contaminació entre un 50 i un 70% i es van assolir valors inferiors als 40 i 20 mg/m3 pels diòxids de nitrogen i les partícules respectivament, que son els valors mitjans recomanats per l’OMS.
Concha Zorrilla, presidenta de la Comissió de canvi Climàtic i Economia Circular, destaca que, paradoxalment, “durant aquesta època de màxim confinament només es van assolir els valors mitjans recomanats per l’Organització Mundial de la Salud (OMS) pels diòxids de nitrogen i les partícules que són inferiors als 40 i 20 µg/m³”.
En canvi, durant el mes de maig, amb un lleuger increment de l’activitat i diferents condicions meteorològiques, els valors d’òxids de nitrogen i de partícules van augmentar considerablement i, en algunes hores del dia, es van superar els valors mitjans anuals recomanats per la OMS.
Per a Sílvia Nadal, membre de la Comissió, “això demostra que la geolocalització de Barcelona fa que sigui molt sensible a les alteracions meteorològiques i que, inclús amb activitat mínima i emissions contaminants inferiors a les que s’aconseguirien aplicant la ZBE, es donin episodis d’elevada contaminació”.
Accions complementàries a la ZBE
També es recomana rebaixar l’ús del vehicle privat promovent i potenciant la mobilitat no contaminant (a peu o amb bicicleta), i el transport públic (incrementant la seva qualitat i no contaminant) així com repensar la mobilitat també a la segona corona de Barcelona, evitant els itineraris repetitius. “Cal substituir el vehicle privat de combustió del parc existent i fer un salt cap a vehicles de nova generació com els elèctrics o els d’hidrogen”, defensa Sílvia Nadal, membre de la Comissió per a qui “també serà necessari que el Port redueixi la seva contaminació”.
“Som conscients -explica la presidenta Concha Zorrilla- que aquestes mesures tenen una incidència directa en els hàbits socials i indirecta en els llocs de treball però creiem que l’objectiu final és tan important que el debat i el consens social sobre la seva viabilitat tècnica i econòmica és més necessari que mai”.
Veure Guia