Accedeix a la informació i al vídeo de la jornada

 

La segona sessió del cicle sobre la “Reforma del mercat del CO₂ en el sector del transport” va abordar, fonamentalment, com està evolucionant el transport terrestre i els combustibles per aconseguir la descarbonització i els objectius marcats per la UE. La taula de debat, moderada per Francisco Vallecillos, president del GT Mobilitat Elèctrica, va comptar amb experts del transport de mercaderies, del ferrocarril, de la mobilitat urbana, dels combustibles alternatius i de les tecnologies de propulsió. 

Alba Carré Colls, CEO de Calsina Carré, va assenyalar que “no totes les solucions de descarbonització serveixen per a tots els modes de transport, per això, el que realment importa és què escollim per moure’ns”. En aquesta línia, Carré va explicar que en la seva empresa aposten per la intermodalitat (amb l’autopista ferroviària i els ferries short sea), per vehicles més eficients (els duotrailers o les tractores d’avantguarda), per combustibles i energies alternatives, pel transport col·laboratiu (a la cerca d’una logística eficient) i per a una conducció intel·ligent. 

Efraïn Larrea, Logistics manager and transport planning Engineer a MCRIT, va reclamar el “ferrocarril com la solució a la descarbonització del sistema de transport, no l’estem aprofitant prou”. Segons Larrea, si es complissin els objectius de la Comissió que el 30% del transport de mercaderies de llarga distància es fes en ferrocarril, les emissions terrestres es reduirien en un 23%. 

Ángel López Rodríguez, de l’Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, va destacar que “Barcelona s'ha compromès a ser una ciutat neutra en carboni i en una reducció de les emissions del 80% (exclosos el port i l’aeroport) i del 60% en la mobilitat, respecte al 1992”. “Som conscients que són uns objectius pràcticament impossibles de complir, però ens marquen un full de ruta a seguir”, va reconèixer López. 

Marina Chirita, investigadora al Repsol Technology Lab, va explicar les opcions alternatives de combustibles per al transport terrestre per afavorir la seva descarbonització. En concret, Chirita va parlar dels combustibles renovables (biocombustibles avançats, de petjada de carboni negativa i els e-fuels) i també de les novetats en l’hidrogen i l’electrificació. 

José Manuel Barrios, d’ApplusIDIADA i de la Societat de Tècnics de l’Automoció (STA), va apuntar que “tota la indústria de l'automoció se centra en l'automatització, la connectivitat, l’electrificació, l’eficiència energètica i la mobilitat compartida, i l’èxit de tot plegat està en la sinergia”. 

La cloenda de la jornada va ser a càrrec de Lluís Puerto, president de la Comissió de Mobilitat, qui va apuntar que el fons social pel clima preveu reunir 72.000 M el 2032 i va assenyalar que hi ha molts vectors d’inversió que ho necessiten. Segons Puerto, la pregunta és: en què tenen previst gastar aquests diners?

 

Accedeix a la informació i al vídeo de la jornada

Compartir