Accedeix a la informació i al vídeo de la jornada

 

Tots els experts que van participar en la quarta i última sessió del cicle sobre la reforma del mercat del CO₂ en el transport, que es va celebrar el 17 d'octubre de 2024, moderada per Jeroni Farnós, president de la Comissió d'Indústria Química, van coincidir a dir que el SAF (combustible d’aviació sostenible) és la palanca més viable de descarbonització, a curt i mitjà termini, del sector aeri. Aquesta jornada era la darrera d’un total de quatre sessions organitzades pel grup transversal d’emissions de CO₂, format per les comissions de Canvi Climàtic i Economia Circular, Indústria Química, Energia, Logística i Mobilitat.

Miguel del Río, director d'Operacions de DHL Hubs & Gateways España, va donar la visió de l’operador aeri de mercaderies. “Som la companyia del món que més SAF està fent servir (i només és un 2,5% en els nostres avions) i el nostre objectiu és arribar al 30% el 2030 i reduir en un 80% les nostres emissions”, va destacar del Río. També va assenyalar, entre les iniciatives innovadores de DHL per a un futur sostenible, el seu programa d’optimització de combustible (a través de mesures d’eficiència en l’aviació), l’electrificació dels equips de suport a terra (volen arribar al 80% el 2030) i la seva nova instal·lació sostenible a Barcelona. 

Antoni Mora, cap d'Estratègia d'Operacions a Vueling, va explicar que són “el primer grup d’operadors d’aviació que s’ha compromès a assolir les emissions netes zero el 2050. Volem ser part de la transformació del sector i de la seva descarbonització”. Mora va apuntar la percepció pública negativa i equivocada de l’aviació com al segon sector del transport més contaminant ,“quan en realitat és responsable només del 2% de les emissions totals de CO₂"

Alfonso Gotor, gerent d'Aviació Comercial de Repsol, va parlar dels combustibles alternatius en el transport aeri i de les matèries primeres necessàries per generar-los que són limitades (provenen de l’oli de cuina usat i dels residus de la indústria alimentària no comestible) . En concret, Gotor va enumerar les tres rutes existents i necessàries de producció de combustible renovable que són: el coprocessat (s'afegeix la matèria primera renovable al cru, es barreja i es refina), el SAF amb ruta HEFA i els e-fuels. 

Jordi Candela, director d'Aeroports de Catalunya, va aportar l’experiència aeroportuària i va assenyalar “el repte de la resiliència energètica i de convertir-se els aeroports en petits hubs de producció i distribució d’energia renovable (fotovoltaica i d’hidrogen, fonamentalment)”. 

La cloenda de la jornada va ser a càrrec de Jaume Gibert, president del Grup de Treball d’Aeronàutica i Espai i exdirector de l'Escola d'Enginyeria Aeronàutica de Terrassa de la UPC, qui va destacar “la important contribució duta a terme per part de les grans empreses que operen aquest àmbit  i de l’Administració en la descarbonització del transport aeri”. 

 

Accedeix a la informació i al vídeo de la jornada

 

Compartir