La Comissió de Cultura, Subcomissió Engitren, va organitzar la conferència "L’aposta de MZA i Norte per la modernització del ferrocarril espanyol a la dècada dels anys 30: els automotors tèrmics", a càrrec de Joan Alberich, doctor en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona i professor del Departament de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili. Alberich és autor de nombrosos treballs sobre la xarxa ferroviària a Espanya, des dels punts de vista històric, geogràfic, tècnic i social i és col·laborador habitual d'Engitren.

Albiach va centrar la seva exposició en la implantació dels diversos tipus d'automotors amb motor tèrmic a les xarxes d'ample ibèric de les antigues companyies privades M.Z.A  (Compañía de los ferrocarriles de Madrid a zaragoza y a Alicante) i de la Compañía del Norte, durant els anys 30 del segle XX. Amb aquesta mesura es va voler trobar solucions a la crisi econòmica causada per la caiguda dels ingressos, per la competència del transport per carretera, i per l’augment dels costos derivats dels increments salarials i dels preus de les matèries bàsiques, especialment del carbó en el cas de les locomotores de vapor.

* (la imatge de capçalera és de https://trenesytiempos.blogspot.com/)

 

Compartir