El director del Museu del Ferrocarril d’Astúries, Javier Fernández López, va explicar la història dels ferrocarrils de via estreta a Espanya (1972-2022), en una conferència en línia el passat 16 de juny de 2022 organitzada per la Comissió de Cultura, subcomissió Engitren.
El 1972 i per una decisió de l’Estat, la majoria de les companyies ferroviàries espanyoles de via estreta -moltes d’elles en situació precària tant tècnica com econòmicament- es van aglutinar en una única entitat denominada FEVE (Ferrocarriles de Vía Estrecha). En aquest mateix context, algunes d’aquestes companyies van desaparèixer i van quedar com autònomes unes poques (gran part al nord de la península).
Fernández va relatar, al llarg de la seva conferència, la gènesi de l’operació i va donar detalls de les xifres econòmiques i les inversions que es van fer durant el període inicial (1972 -1977) per mantenir operatives les que van quedar sota el paraigua de l’Estat (dins la FEVE). També va explicar que, actualment, havent tancat la majoria i la resta sense donar el servei que seria desitjable per la disminució de prestacions, la infraestructura i les actuals normes de seguretat, les que han continuat com autònomes (principalment la actual Euskotren), són les que es troben en millor situació econòmica.
Durant la presentació, Fernández va compartir informació gràfica del material mòbil i de les principals instal·lacions de les companyies més importants, alguna d’elles ja desaparegudes. Fernández va emfatitzar que “algunes de les seves estacions són d’una qualitat arquitectònica molt remarcable i lamento que moltes hagin estat absorbides per la pressió urbanística”.
Actualment, encara es mantenen i són rendibles dos trens turístics: el de La Robla i el Transcantábrico. “Aquests trens són dos clars exemples de les oportunitats que no s’haurien de desaprofitar per ajudar a mantenir operatives línies que d’una altra manera haurien desaparegut”, va assenyalar Fernández.