El Grup de Treball de MotorSport de la Comissió de Mobilitat ha organitzat la seva segona jornada dedicada a la descarbonització del sector del MotorSport, una cita imprescindible per a enginyers, pilots i professionals de l'automoció que busquen impulsar un model de competició més sostenible. L'objectiu d’aquesta trobada ha estat analitzar l’impacte dels combustibles fòssils en el canvi climàtic i com la indústria del motor pot adoptar estratègies per reduir la seva petjada de carboni.
En aquesta sessió, també s’han explorat disciplines del MotorSport que ja estan fent passos cap a un futur més net i integrador. Els organitzadors han avançat que en pròximes jornades s’aprofundirà en les tecnologies emergents que permetran la transformació d’aquest sector cap a un model més respectuós amb el medi ambient. La jornada ha comptat amb la participació de diversos ponents experts en la matèria, que han compartit les seves perspectives sobre la necessitat de la transició energètica en la competició automobilística.
El doctor en ciències químiques Jaume Josa, membre del Governing Council de Som Energia i de l’Expert Group on Climate Change a Catalunya, ha posat en context la gravetat de l’impacte humà sobre l’atmosfera terrestre. Ha il·lustrat la fragilitat d’aquesta capa explicant que "hi ha persones que no es creuen que la humanitat pugui canviar la composició de l’atmosfera, però si el nostre planeta fos un globus de 10 metres de diàmetre, aquesta tindria un gruix de tan sols 7 mm, una capa molt fina".
Josa també ha destacat la responsabilitat històrica dels països del nord global, que són responsables del 70-80% de les emissions acumulades. Davant aquest escenari, ha fet una crida a accelerar la transició energètica cap a les energies renovables i l’electrificació de la mobilitat. "Ens hem d’electrificar, sense esperar massa. Necessitem moltes renovables i emmagatzematge d’energia", ha defensat.
Des de l’experiència pràctica en competició, Agustí Payá, pilot especialitzat en vehicles elèctrics i cofundador d’ELECTRIC GT Holdings Inc, ha explicat la seva trajectòria com a pilot del primer cotxe 100% elèctric en el Ral·li Dakar de 2015 a Sud-amèrica, patrocinat per Acciona.
Payá també ha parlat sobre la seva trajectòria en la Fórmula E, la categoria de monoplaces elèctrics que ha demostrat la viabilitat de l’electrificació en l’alta competició. "El motorsport elèctric és el futur del motorsport? La resposta és no, és el present" ha declarat contundentment.
D'altra banda, Gerard Figueras, promotor de MotorsportCat i director general adjunt de DiR, ha destacat la necessitat de reconnectar el gran públic amb el cotxe elèctric. Ha assenyalat que diversos factors han contribuït a un refredament de l’interès general, i ha subratllat el paper crucial que tenen els pilots com a referents per a les noves generacions. "Els pilots representen un pilar per als joves, un exercici de lideratge indiscutible", ha afirmat. L'encarregada de presentar la jornada ha estat Núria Ramoneda, presidenta del Grup de Treball de MotorSport del Col·legi.