Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

 

Tot i que avui dia la digitalització ens obre i facilita noves portes de relació, encara tenim necessitat d'actuació i transacció física i les ciutats han de poder garantir una mobilitat que s'adapti a les noves situacions del segle XXI. “Les comunicacions, la mobilitat i l’energia són 3 béns que actualment es troben i cal tenir infraestructures resilients que ho facin possible”, va destacar Xavier Rovira, president de la Comissió de Societat Digital, en una jornada organitzada conjuntament amb les comissions d’Energia i Mobilitat, el passat 24 de maig de 2023.

Les ciutats s'han de descarbonitzar, l'escalfament global a les ciutats és més acusat per la formació d'illes de calor, en gran part per la dissipació dels motors tèrmics i els sistemes de climatització. Els problemes acústics de la mobilitat amb motors d'explosió i la qualitat de l'aire es veu cada cop més afectada pels efectes nocius de les partícules pesants que ens fan pensar que dins la ciutat una mobilitat elèctrica pot ser la solució.

Assumpta Farran, directora general d'Energia de la Generalitat de Catalunya, va assenyalar que “la intel·ligència artificial requereix molta electricitat i la mobilitat elèctrica també. És una nova demanda que cal tenir present”. La directora general d’Energia va reclamar “més punts de recàrrega ràpida i més potència. Volem una infraestructura de recàrrega elèctrica semblant a una benzinera”.

El gerent de Sumosu, Jordi Sala, va defensar que “Barcelona necessita una  estratègia d’innovació, oberta a tots els sectors i en una sola direcció. A les ciutats la clau és la mobilitat com a servei”. Xavier Álvarez de KAM e-Mobility Iberia d'Endesa va recordar que el PNIEC (Plan Nacional Integrado de Energía y Clima) marca com a objectiu 5 milions de vehicles elèctrics a Espanya i un milió a Catalunya. “Actualment, en tenim 250.000. Encara queda molt camí per recórrer”, va advertir Álvarez.

Álvaro Alcalà Galiano, E-Mobility & Prosumers BD Director de Schneider Electric, va afirmar que “estem tecnològicament preparats per complir amb aquests objectius”. Alcalà va destacar que “el vehicle elèctric és una oportunitat per implementar el control i la gestió de l’energia en una instal·lació, com és el cas de les microgrids”.

El Business Unit Director a Circontrol, Alejandro Valdovinos, ens va parlar de les diferents solucions existents i de l’opció de les marquesines fotovoltaiques per als grans hubs de recàrrega que volen defugir de les limitacions de la xarxa elèctrica. Ivan Tallón, Country Manager Iberia de Wallbox, va parlar de les eines i tecnologies actuals de gestió energètica. Tallón va mencionar el PowerBoost, Eco-smart, Power-Sharing i el Dynamic Power Sharing, sense oblidar “els sistemes bidireccionals V2H que són el futur del vehicle elèctric”.

Si no hi ha punts de recàrrega no hi ha carsharing elèctric i si no hi ha carsharing no hi ha mobilitat compartida”, va advertir Francesc Costa, Project Director de MECcarsharing. Lluís Pinós, president de la Comissió d'Energia, va assenyalar que “en la xarxa de distribució i transport falten inversions i no ens en sortirem si no tenim una retribució adequada”.

 

Per conèixer altres aspectes de la mobilitat sostenible clica al Monogràfic de Mobilitat Elèctrica, liderat pels Enginyers Industrials de Catalunya.

 

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

Compartir