En la 37a Copa Amèrica de vela, el lideratge, la innovació i la tecnologia aplicada són claus per guanyar. Aquesta és una de les conclusions de l’acte “Copa Amèrica: l’èxit de l’enginyeria”, celebrat ahir en l’America’s Cup Experience (antic IMAX Port Vell) i organitzat per les comissions de Lideratge Empresarial i Equitat, Tecnologia i Futur. L’esdeveniment va reunir enginyers i enginyeres (la meitat dels equips d’aquesta competició tenen aquest perfil professional) líders en l’alta direcció i en l’organització d’aquesta fita esportiva, la competició més antiga del món amb 172 anys d’història.
L’enginyera industrial Aurora Catà, vicepresidenta d’America’s Cup Event Barcelona, va dissenyar, liderar i guanyar la candidatura per organitzar la 37a edició de la Copa Amèrica de vela a Barcelona. Catà va assenyalar que “si Barcelona vol, Barcelona pot. La ciutat va guanyar la candidatura gràcies al suport de totes les institucions i de la societat civil i perquè els seus valors estan alineats amb la Copa Amèrica: mar, tecnologia, sostenibilitat i diversitat”.
El degà d’Enginyers Industrials de Catalunya, Narcís Armengol, va destacar que “la Copa Amèrica no es podria dur a terme, ni ara ni en els seus orígens, sense grans navegants ni sense grans enginyers i enginyeres, tant en els equips tècnics com també en l’alta direcció”.
La presidenta d’Enginyers Industrials de Catalunya, Maria Salamero, que va tancar l’acte, va fer una crida per “més líders enginyers i enginyeres en les organitzacions” i va defensar que cal “normalitzar la participació efectiva de la dona en tots els àmbits professionals i de decisió”. Maria Àngels Sebastià, presidenta de la Comissió de Lideratge Empresarial d’Enginyers Industrials de Catalunya, va assenyalar que “l’èxit de l’enginyeria és l’èxit de la Copa Amèrica”.
Innovació tecnològica i intel·ligència artificial
En la Copa Amèrica, els regatistes són la cara visible, però l'enginyeria és la base de la competició. La innovació tecnològica i la intel·ligència artificial són algunes de les claus per l’avenç en els mecanismes i el disseny aerodinàmic dels velers que utilitzen els esportistes.
L’enginyer Roger Frigola, amb una llarga experiència en Machine Learning i intel·ligència artificial i membre del departament d'optimització de l’equip Emirates New Zealand, va explicar que “la intel·ligència artificial ajuda a aprendre de les dades (aconseguides en l’aigua i en simulació) per aconseguir l’optimització del disseny del vaixell i treure’n el màxim partit per guanyar la competició”.
Anna Mir, enginyera aeroespacial i membre de l’equip INEOS Britannia especialitzada en dinàmica de fluids computacionals (CFD) i en simulacions hidrodinàmiques i aplicacions marines, va assenyalar que “la Copa Amèrica és una carrera esportiva i de disseny. La clau està a desenvolupar i innovar un concepte que la resta no hagi fet. Els enginyers i les enginyeres hem d’aconseguir que els vaixells volin i no toquin l’aigua”.
Aquesta jornada, en el marc de les activitats organitzades pel Dia Internacional de les Dones, va demostrar la importància del lideratge de les dones en aquesta regata i en l’enginyeria, en general, així com la normalització del rol de la dona en aquest tipus de competicions. En l’edició d’enguany, per primera vegada en la història de la Copa Amèrica, s’organitza la Puig Women’s America’s Cup, en la que competiran 12 països.