Davant la possible desescalada del confinament per la crisi sanitària del Covid-19, s’ha  obert un debat a la societat catalana en relació a com caldria fer el “desconfinament” de la indústria de l’automoció. Enginyers Industrials de Catalunya defensa, en un posicionament, que davant la crisi sanitària provada pel Covid-19 “cal defensar la indústria local, font de riquesa, benestar i capacitat pròpia de reacció, davant de situacions d’emergència com la que vivim. I cal fer-ho sense ambigüitats”. Enginyers Industrials de Catalunya demanen un esforç clar a les Administracions per donar suport a l’activitat industrial catalana i “que facin ús de la compra pública per reforçar aquest teixit”.

Les institucions dels Enginyers Industrials de Catalunya (Associació i Col·legi) recorden que “la indústria se sustenta en els seus professionals, que han de sentir-se recolzats, valorats i reconeguts en l’esforç i talent”. Si no es fa així -com a societat i com a Administració- marxaran i es perdrà la veritable competitivitat d’una societat moderna i avançada”, lamenten.

El 10% del PIB

Enginyers industrials s'afegeixen al debat sobre el futur de l’automòbil, tenint molt present què representa la indústria de l’automoció a casa nostra i quines han de ser les decisions en la seva transició. El sector automobilístic representa a Catalunya un 10% del PIB, amb més de 100.000 treballadors que actualment estan afectats en un 70% amb diversos expedients d’ERTO.

Segons Enginyers Industrials de Catalunya, “voler acompanyar la crisis actual d’una aturada total d’aquesta activitat és una frivolitat inaudita, encara que s’estableixin les etapes de transició d’una manera realista”. Per l’Associació i Col·legi, “la Mobilitat de persones i mercaderies no es pot obviar de la nit al dia i la cancel·lació sobtada de les activitats del món del motor provocaria un caos de dimensions inimaginables”.

Pacte Europeu Verd

Cal recordar que el sector de l’automoció lidera l’Agenda Europea de Descarbonització Total -en el marc del que s’anomena Pacte Europeu Verd (Green Deal) acordat pels països socis de la UE i que es va signar a finals de 2019. Un dels objectius d’aquest pacte és el d’aconseguir una mobilitat descarbonitzada i inclusiva a través d’una transició ambiciosa que culminarà al 2050.

“És el propi sector de l’automòbil, les seves empreses i els professionals que hi treballen -i en especial les enginyeres i enginyers que hi aporten tot el seu coneixement i talent-  els primers que tenen un clar compromís per superar un dels efectes negatius de l’actual model de mobilitat (la contaminació) basat en els combustibles fòssils”, defensen Enginyers Industrials.

Enginyers Industrials de Catalunya recorden que “la transició energètica del sector fa temps que està en marxa. En els darrers 30 anys, la indústria europea de l’automòbil ha retallat les emissions dels vehicles fabricats a tan sols un terç” i amb la recent normativa “Euro VI D” s’han igualat les emissions dels vehicles de benzina i dièsel.

“L’automoció i els seus professionals estan realitzant un gran esforç per trobar solucions de mobilitat més eficient i més descarbonitzada”, expliquen, i recorden que el sector també estudia les implicacions que suposa aquesta transició: des de la capacitat real de producció per substituir el parc actual a les infraestructures de subministrament de fonts d’energia, les implicacions mediambientals dels nous dissenys, les conseqüències geopolítiques lligades als recursos de matèries primeres o els impactes futurs en l’activitat econòmica .

Posicionament Automoció
Compartir