Accedeix a la informació i al vídeo de la jornada
En una jornada, organitzada per la Comissió de Logística i la Demarcació de Tarragona, amb la col·laboració de la Comissió d'Indústria Química, el 29 d’octubre de 2024, es van abordar alguns dels reptes que generen més preocupació en el sector logístic, en els últims temps. Els ponents van tractar conceptes mediambientals relacionats amb el transport i l'emmagatzematge de productes, així com aspectes sobre combustibles.
Durant la sessió, que va tenir lloc en la seu de la Demarcació de Tarragona d’Enginyers Industrials de Catalunya, es va analitzar també la regulació existent sobre mercaderies perilloses i els nous desafiaments operatius i de mobilitat de mercaderies, a causa de les modificacions viàries i ferroviàries en curs i previstes.
Tarragona és la seu del pol d'indústria química més important del sud d'Europa amb una producció de 17,4 milions de tones el 2022, la qual cosa representa el 25% de la producció estatal. Es preveu, a més, un creixement anual del 4,5%. Contribueix amb un 1,5% al PIB estatal i del 3,6% al PIB industrial.
La jornada va comptar amb Fernando Torres, president del Col·legi d’Enginyers Industrials de la Demarcació de Tarragona, Maria Mas, directora general de la AEQT, Ignasi Cañagueral, director de DOW i president de la AEQT, Jordi Espinar, consultor i conseller de Seguretat pel Transport de TÜV SÜD, Montserrat Vallverdú, coordinadora de transformació C.I. Tarragona de la Direcció de Combustibles Renovables i Economia Circular, Carles Segura, subdirector general del Port de Tarragona i David Prat, director general d'Infraestructures de la Mobilitat de la Generalitat. El col·loqui va ser moderat Jeroni Farnós, president de la Comissió d'Indústria Química, i les conclusions de la mà de Joan Josep Vallvé, president de la Comissió de Logística, acompanyat per Sergi Ramon, president de l'Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya de la Demarcació de Tarragona.
Ignasi Cañagueral va parlar dels pellets i de l’impacte mediambiental en el seu transport. Jordi Espinar va presentar les paradoxes normatives i presencials entre ASR-APQ-SEVESO-RSCIEI i va destacar que “hem de demostrar a l’Administració que tenim un sistema de gestió de la prevenció”. Montserrat Vallverdú va exposar la visió de la indústria química en els possibles canvis en els combustibles per al transport de mercaderies i va apuntar que “tot el desplegament de combustibles alternatius complementaris depèn de l’evolució de la regulació”.
Carles Segura i David Prat van parlar dels reptes de la mobilitat de la indústria química a Tarragona. Segura va indicar que “s’està treballant en diverses solucions de millora per agilitzar l’accessibilitat al Port de Tarragona”. Prat va destacar que “és important que les persones es moguin eficientment”.
Joan Josep Vallvé va recollir les conclusions de la jornada i va apuntar que “el tema de la mobilitat a Tarragona ha de canviar per la seva complexitat”.