La Comissió d’Energia de l’Associació/ Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya ha elaborat el document “Reflexió sobre el sector elèctric” en el context de la transició energètica i la descarbonització. L’estudi analitza de manera sintètica els diferents elements que en formen part i els principals reptes, i proposa solucions per garantir la seguretat de subministrament, la sostenibilitat i l’autosuficiència energètica de Catalunya.

Amb el tancament previst de les centrals nuclears i un desenvolupament insuficient de les energies renovables, “Catalunya s’enfronta a una reducció significativa de la seva capacitat de generació elèctrica”, apunten els enginyers en aquest document. Per això, es considera “crucial accelerar la implantació de fonts renovables, reforçar les infraestructures elèctriques i desenvolupar tecnologies d’emmagatzematge d’energia”. Alhora es considera imprescindible que es replantegi el calendari de tancament de les centrals nuclears i adequar-lo a la realitat d’un malaurat endarreriment en l’assoliment dels objectius del PNIEC i el PROENCAT, en el que se sustentava.

No es pot desmuntar el sistema elèctric actual sense que la resta de nous components necessaris del sistema no emissor de CO2 estiguin operatius”, apunten els experts. Segons els autors de l’estudi, aquest escenari condicionaria el creixement industrial i econòmic. “El risc és massa elevat”, adverteixen des de la Comissió d’Energia.

Per això, la proposta dels enginyers és allargar el termini de tancament de les nuclears catalanes més enllà̀ del 2035, fins que els nous components no emissors que les hagin de substituir estiguin disponibles. En cap cas, els experts posen en dubte aquest tancament, però sí que consideren que la qüestió que posen sobre la taula és quan.


La prioritat és garantir el subministrament elèctric

El document posa l’accent en la necessitat de garantir la continuïtat, qualitat, seguretat i viabilitat econòmica i mediambiental del subministrament elèctric, sobre la base de l’equilibri, tant en el balanç d’energia com en el de potència ferma disponible i insta a “una planificació realista, sense incertesesa Catalunya, a una acceleració en el desplegament urgent de les renovables i a invertir en instal·lacions de potència ferma i en el desplegament dels sistemes de bombeig i emmagatzematge.

Els enginyers advoquen també per l’impuls de la demanda elèctrica, especialment del vehicle elèctric, i per comptar amb l’hidrogen i els biocombustibles, per aquelles aplicacions industrials i de transport on l’electrificació no sigui viable.

‘Reflexió sobre el sector elèctric’ també fa èmfasi en les xarxes de transport i distribució on cal, asseguren, augmentar la capacitat de les interconnexions del transport d’energia elèctrica, un nou sistema de retribució de les xarxes de distribució, donar garanties a les inversions a llarg termini, amb un sistema regulador adequat i desenvolupar les actuacions regulades amb figures com la del DSO, l’agregador de demanda, les comunitats energètiques o els nous sistemes de gestió de la demanda.


Proposem deu accions concretes

El document reclama una acció decidida per accelerar la transició energètica i assegurar la sobirania energètica de Catalunya. Per això, l’informe recull en un decàleg final les deu propostes concretes i claus que s’han de dur a terme, amb la col·laboració entre el sector públic i privat i amb un marc regulador estable i uns incentius adequats, per assolir els objectius energètics i ambientals establerts per la Unió Europea.

L’estudi analitza les incerteses en l’evolució de la demanda, el ritme de posada en servei de noves instal·lacions i la problemàtica dels processos administratius i la legislació vigent i situa també l’acceptació social i la disponibilitat de capital per a les inversions com a factors determinants “per a l’èxit de la transició energètica”. “Caldrà assegurar-se que els projectes compten amb el suport de la societat i dels recursos necessaris”, conclouen els enginyers.

Llegeix el document
Compartir