Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

“La reindustrialització es basa en conceptes de sostenibilitat i d’economia circular” va explicar Cipriano Bermúdez, vicepresident de la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular en l’apertura de la taula rodona -moderada per l’enginyer de Motorsport, Gerard Torres- sobre la capacitat d'implementació dels protocols i procediments de l'Economia Circular en l'entorn MotorSport que es va celebrar el passat 24 de novembre de 2020, de manera virtual. La major part de materials que composen un vehicle són aliatges metàl·lics i compostos de resines, entre els que destaquen els polímers i, en concret, la fibra de carboni.

Segons Xavier Elias, doctor enginyer industrial, consultor internacional en temes d'economia circular i energia, “la fibra de carboni és un dels millors materials per a la indústria de l’automoció per a la seva resistència i lleugeresa però el seu reciclatge és molt difícil i suposa un gran repte”. Elias va presentar algunes investigacions com la de la Universitat d’Adelaide (Austràlia) que han desenvolupat una tecnologia per fer créixer nanotubs de carboni sobre membranes d’alúmina nano poroses (aquests nanotubs tenen grans propietats mecàniques -més resistents que l’acer-, elèctriques i tèrmiques).

Xavier Elias també va parlar de la piròlisi com a la tecnologia per a la valorització d’algunes resines per crear-se de noves biogèniques. I va explicar el projecte Value-Rubbert, per a la reutilització dels pneumàtics, a través de la seva trituració i posterior procés tèrmic amb microones per desvolcanitzar-los. L’expert en economia circular i energia també va parlar dels vidres dels cotxes (laminats per a una major seguretat) que porten una làmina de plàstic i que, pel seu reciclatge, es poden triturar i recuperar el plàstic.

Oriol Grau, CEO i cofundador de BCIRCULAR, va presentar les possibilitats de reciclatge de la fibra de carboni que han desenvolupat en la seva empresa. A partir de la seva tecnologia, li han donat un nou ús (inclús per a la impressió 3D) conservant les seves propietats i arribant a reforçar el plàstic. El cofundador de BCIRCULAR va aprofitar la taula rodona posar de manifest la “gran oportunitat que suposa la implementació del reciclatge dels residus de fibra de carboni en les competicions de Motorsport realitzades al Circuit de Catalunya, al tractar-se d’una pràctica pionera a nivell mundial totalment alineada amb el Pacte Verd Europeu”. I més, tenint en compte que el circuit ja és un referent en pràctiques sostenibles i que, el pròxim any, Catalunya serà la seu del Circular Economy Hotspot.

El Performance Engineer de KAWASAKI PROVEC RACING TEAM, Oriol Vidal, va donar el seu testimoni i va explicar que en l’alta competició “es fan molts prototips que es destrueixen per a què no arribin a mans de la competència, el que importa en la competició és ser el primer, no la sostenibilitat”. Una idea que va reforçar Vicenç Aguilera, president de la Comissió de Mobilitat, durant la cloenda de la jornada dient que “a Motorsport només preocupa el cronòmetre però cal començar a reflexionar en la reutilització i reciclatge dels materials”. En aquesta línia, Aguilera va defensar que el sector de l’automòbil “està fent molt bé els deures i pel 2040 ja no es vendran cotxes amb motor d’explosió”. Xavier Elias va parlar d’alternatives als combustibles fòssils com els combustibles sintètics (en els quals l’hidrogen vingui de fonts renovables i el carboni del CO₂ atmosfèric), els combustibles oxigenats, el gas natural comprimit, la pila de combustible d’H₂ i la seva aposta més ferma: el biometà.

Per a més informació clica a la fitxa de la jornada

Article de Fulls d'Enginyeria relacionat

Compartir