Accedeix al vídeo i a la documentació clicant a la fitxa de la jornada
Les competicions, tipus Dakar, suposen un gran avenç pel que fa a innovació en les tecnologies de motorització. El Grup de Treball (GT) de Motorsport de la Comissió de Mobilitat va organitzar, l’1 de febrer de 2024, una jornada que va reunir enginyers i pilots-copilots que han participat històricament en el Dakar i que han competit en l’edició d’enguany.
Lluís Puerto, president de la Comissió de Mobilitat, i Francesc Garriga, president del GT de Motorsport, van donar la benvinguda a tots els participants i assistents (“autèntics apassionats del motor”) i van destacar que el ral·li Dakar d’enguany “ha estat un dels més durs fins ara celebrats” i que ha sigut una gran demostració del “potencial de les tecnologies elèctriques”.
Agustí Payà, enginyer en cap del Projecte Dakar 100% elèctric Acciona ECOPowered (el primer vehicle 100% elèctric de la història al Dakar) va explicar què va suposar guanyar aquest tipus de competició, l’any 2015, amb “un cotxe de piles”. “Era un vehicle de propulsió elèctrica amb 4 lots de bateries de 35 kW (total de 140 kW), i la resta era un cotxe convencional per limitar el risc”, va descriure Payà.
A partir d’aquesta experiència en van sortir de noves amb propulsions alternatives com la de l’equip KH-7 Epsilon Team de Jordi Juvanteny i el Side By Side UTV HySE (Hydrogen Small Mobility & Engine Technology) del Japan Dakar 2024, entre altres.
Oriol Vidal, copilot Dakar a l'equip Red Bull Can-Am Factory Team i campió del món de la FIA Rally-Raid T4 2023, va fer reviure la competició des de dins. “El Dakar 2024 ha sigut un retorn als orígens de la competició, amb etapes llargues i curtes i amb molta pedra i amb novetats com les etapes de 48 hores, sense poder tenir cap mena d’assistència, o amb noves categories com la Mission 1000”, va explicar Vidal.
Pep Vila, expilot Dakar amb motos i camions, va mostrar la seva admiració per l’AUDI RS Q e-tron Dakar Team 2024 de Carlos Sainz, “tecnològicament és brutal”. Però Vila va posar en dubte certs aspectes perquè aquest vehicle “portava 330 litres de benzina i van adaptar la cursa a les seves necessitats (van retallar 22 quilòmetres)”.
Toni García, pilot actual del Dakar 2024, va mostrar un altre punt de vista de la competició, ja que “no anava a guanyar, anava a acabar” i va ser “un conductor de nit per poder finalitzar les etapes, el que suposa menjar-se moltes roderes”.
Accedeix al vídeo i a la documentació clicant a la fitxa de la jornada