El dia 27 de març de 2025, organitzada per la Comissió de Cultura, subcomissió Engitren, es va celebrar la conferència "El Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFES)".
Va obrir l’acte Carles Morant, secretari del Grup de Gestió d’Engitren, recordant que aquesta és la 2a conferència sobre Modelisme Tripulat del present curs, resumint el perfil de l’entitat sobre la qual tractaria la conferència i va presentar als ponents.
Inicià la xerrada Jaume Circuns, membre de CEMFES i precursor del projecte, que va detallar les circumstàncies que van donar lloc al seu naixement, primer formant part d’un grup que incloïa el circuit del Parc de l’Oreneta, a Barcelona, gestionat llavors pel Centre d’Estudis de Modelisme Vapor de Barcelona i la seva posterior separació l’octubre de l’any 2007 establint-se com entitat independent i gestora del circuit construït al Parc de Catalunya de Sabadell amb el suport de l’Ajuntament de la ciutat i esponsoritzat per empreses del sector ferroviari, que van col·laborar en les obres d’explanació i construcció de la infraestructura, amb un recorregut de via de més de 3 kilòmetres.
Va fer un resum de les obres realitzades per l’establiment del circuit en un lloc que va necessitar un important moviment de terres donada l’orografia del terreny, amb fotografies del procés de construcció i les diverses àrees per les quals circulen els trens, identificades amb noms d’ambients o llocs ferroviaris, i va acabar la seva introducció detallant els tipus de material tractor i remolcat de què disposa el circuit, en les seves dues galgues (ample de via) de 71/4 i 10 polzades, així com dels seus constructors.
A continuació, Gerard Vall, enginyer electrònic i responsable del manteniment del circuit, va explicar les seves principals característiques tant des del punt de vista de circulació, galgues i elements de control i seguretat, passant per les diferents solucions implementades per mantenir i millorar la seguretat al llarg dels trenta anys de vida de la instal·lació. També es va explicar el desenvolupament al llarg dels darrers anys, del sistema de Control de Tràfic Centralitzat i les seves successives millores, característica de la qual molt poques instal·lacions d’aquest tipus disposen i que assegura de forma molt eficaç la seguretat de les circulacions i, per tant, dels passatgers que transporta.
Finalment, es va parlar del futur, anunciant que s'està planificant la construcció d’un circuit de 5 polzades, així com un de cremallera, que seria la primera instal·lació privada en disposar-ne.