La subcomissió Engitren de la Comissió de Cultura va organitzar, el passat 27 de febrer, la conferència "L’Aeri de Montserrat. Història, tradició, innovació i seguretat d’una instal·lació de referència", un acte que va comptar amb la participació d’Hèctor García, director de l’Aeri, i Pep Mirabet, enginyer industrial de la instal·lació. L’esdeveniment va ser presentat i moderat per Carles Morant, secretari d’Engitren.

Hèctor García va obrir la sessió amb una exposició sobre els diferents mitjans de transport que han facilitat l’accés a la muntanya de Montserrat al llarg de la història i els diversos indrets d’interès pels visitants (funiculars de Sant Joan i a la santa Cova, el desaparegut aeri a Sant Jeroni i els cremalleres (el primer, tancat el 1953 i l’actual). 

Tot seguit, va repassar la trajectòria de l’Aeri de Montserrat des de la seva concepció fins a la inauguració el 17 de maig de 1930, detallant els desafiaments i avenços que ha experimentat en els seus 95 anys de servei.

La seva exposició va acabar amb una referència als objectius de Responsabilitat Social Corporativa de l’empresa titular de l’Aeri i i va compartir dades sobre el volum de passatgers, la seva procedència i la plantilla de treballadors de la companyia.

Per la seva banda, Pep Mirabet va oferir una exposició de les característiques tècniques de la instal·lació, abordant aspectes com la maquinària de tracció, els sistemes de control i seguretat, i els protocols de manteniment que garanteixen la fiabilitat del servei.

També va explicar els complexos procediments de revisió i manteniment del sistema de tracció i del material mòbil, força complicats a causa de les particularitats pròpies de la instal·lació

Va fer èmfasi en  les mesures de seguretat establertes per complir amb les normatives nacionals i internacionals. En aquest sentit, va destacar la importància de les simulacions periòdiques d’emergència, realitzades amb la col·laboració del cos de bombers per assegurar una evacuació eficient dels passatgers en cas d’incidència.

Finalment, va apuntar les millores previstes, tant estètiques com tècniques previstes realitzar en el futur per la millora de la Instal·lació. 

En la part final de la conferència, Mirabet va avançar algunes de les millores previstes per a la instal·lació, tant des del punt de vista tècnic com estètic. El torn de preguntes va permetre als assistents aprofundir en aspectes com la durabilitat i el control del cable portador, els efectes del vent i els llamps sobre l’estructura, i els protocols d’evacuació en cas d’avaria.

L’acte va posar en relleu la importància de l’Aeri de Montserrat com una infraestructura històrica i tecnològicament avançada, compromesa amb la seguretat i la innovació per garantir un servei òptim als seus usuaris.

Compartir