L’increment dels vehicles elèctrics a Catalunya ha portat a un augment dels reptes per als equips d’emergència, especialment pel risc d’incendi associat a les bateries de liti. Aquest tema s’ha tractat durant la jornada organitzada per la Comissió de Mobilitat, on diversos responsables i professionals del sector han presentat la normativa de protecció contra incendis en punts de recàrrega de vehicles elèctrics. Segons dades dels Bombers de Barcelona, els incidents relacionats amb aquests vehicles han experimentat un augment exponencial en els últims anys, passant de només 2 casos el 2018 a 54 el 2022.

Els experts han alertat sobre els perills que comporten els incendis en bateries de liti, que són especialment difícils d’extingir. Aquestes bateries poden generar reaccions tèrmiques incontrolables, alliberar gasos tòxics i fins i tot reiniciar-se hores o dies després d’haver estat apagades. Durant la jornada, Víctor Molinet, cap d’unitat normativa i prestacional de Bombers de Barcelona, ha explicat que aquests incidents són encara més crítics en espais tancats, com aparcaments i tallers, on la visibilitat és reduïda i la calor extrema dificulta la tasca d’extinció. "El fet que les bateries puguin tornar-se a encendre fins i tot hores després de l’extinció inicial complica encara més la situació", ha assenyalat Molinet.

Per fer front a aquests desafiaments, els Bombers de Barcelona han implementat nous protocols d’actuació i s'ha incorporat equipament específic, com llances d’alta penetració que permeten refredar les bateries des de l’interior i contenidors d’inundació per estabilitzar els vehicles afectats. D’altra banda, també han elaborat una instrucció tècnica per establir criteris de seguretat en aparcaments amb punts de recàrrega. Aquesta normativa, desenvolupada després de 14 versions prèvies, ha estat acordada amb col·legis professionals i alineada amb les directrius de Bombers de Barcelona, buscant garantir coherència en tot el territori.

Les mesures adoptades han inclòs la instal·lació de punts de desconnexió elèctrica en els carregadors per aturar el subministrament en cas d’incendi, la limitació de la potència de càrrega en aparcaments soterrats, la sectorització dels aparcaments per evitar la propagació ràpida del foc i l’obligatorietat de ruixadors automàtics en aparcaments amb punts de càrrega de més de 4 kW. A més, la Instrucció tècnica complementària SP 147 dels Bombers de la Generalitat, regula la seguretat en infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics (IRVE) en aparcaments. Aquesta normativa s'ha aplicat tant a aparcaments nous com a aquells existents que implementin canvis o millores.

Amb la previsió que per al 2030 hi haurà 5,5 milions de vehicles elèctrics a Espanya i 240.000 punts de recàrrega, 48.000 dels quals estaran a Catalunya, l’augment dels vehicles elèctrics representa un repte creixent en termes de seguretat.  Carles Noguera, cap de l’àrea de prevenció d’incendis dels Bombers de la Generalitat, ha destacat la necessitat d’una normativa com aquesta que s’adapti a la nova realitat dels vehicles, que en els últims 25 anys han canviat considerablement, incorporant materials plàstics i escumes inflamables que dificulten la seva extinció. “Ara incorporen molts més materials plàstics i escumes inflamables, fet que els fa cremar amb molta més intensitat i dificulta enormement la seva extinció”, ha explicat Noguera.

D’altra banda, Elisabet Carbonell, vicepresidenta del Col·legi d'Administradors de Finques de Barcelona-Lleida i responsable de la Comissió de Sostenibilitat, ha parlat de la necessitat de preparar les comunitats per a aquesta nova realitat i ha assenyalat les dificultats que sovint es presenten a l’hora d’aconseguir que les comunitats prenguin les mesures adequades. Carbonell ha afirmat que "la nostra tasca és aconseguir que hi hagi acords comunitaris, amb instal·lacions preparades i respaldades per un estudi d'enginyeria perquè la gent pugui fer-ne ús. Però moltes vegades no ens en sortim perquè la gent no vol fer la despesa", ha sentenciat.

Així mateix, Josep Ariño, responsable de manteniment d'infraestructures i nous projectes a TMB, ha abordat els riscos associats a la flota de vehicles que gestionen, que inclou gas, híbrids, dièsel i hidrogen. A més, ha fet èmfasi en la importància de la monitorització dels sistemes per garantir la seguretat, assegurant que “és importantíssim per a nosaltres, per a qualsevol sistema industrial, tenir un sistema monitoritzat. Sense monitoritzar-los, és impossible qualsevol tipus de seguretat."

A més, la jornada, presentada per Jordi Sans, president de la Comissió de Seguretat, ha comptat amb la col·laboració de professionals com l’Anna Elices, cap d'unitat de projectes de serveis tècnics a BSM, i Miguel Ángel Rodríguez de SEAT, qui ha presentat innovacions en prototips per millorar la seguretat dels vehicles elèctrics. Marta Guasch, presidenta de la Comissió d'Acció Professional, ha moderat l’acte, i Francisco Vallecillos, president del Grup de Treball de Mobilitat Elèctrica, l’ha conclòs remarcant la importància de continuar desenvolupant normatives específiques i protocols d'actuació per gestionar els riscos associats als vehicles elèctrics i garantir la seguretat dels ciutadans i els equips d’emergència.

Compartir