En el marc del Dia Internacional de les Dones, l’alumnat de 4t de Primària de l’escola Dolors Monserdà-Santapau de Barcelona ha descobert “La màgia de l’enginyeria”, el conte il·lustrat que hem editat en el marc del 160è aniversari de l’Associació, per afavorir les vocacions tècniques i STEAM, especialment entre les nenes de Cicle Mitjà.
Segons l’Observatorio de la Ingeniería, l’estat espanyol necessitarà més de 200.000 enginyers i enginyeres en 10 anys, per cobrir totes les necessitats de l’ecosistema empresarial i tecnològic. I sobretot manquen dones enginyeres, dels 750.000 professionals de l’enginyeria que hi ha a Espanya, tan sols un 20% són dones.
El conte és la història d’en Roc i la Clara, dos germans curiosos, que han de descobrir la professió del nou veí que s’instal·la al seu edifici. Buscant, buscant, descobreixen llocs de feina on treballen enginyers i enginyeres en molts àmbits diferents: les aigües, l’energia, la indústria química, la mobilitat, la salut, les TIC i l’oci. L’autora del llibre, Elisenda Rosanas, ha destacat que “a l'hora de plantejar el projecte, es va apostar per una fórmula que combinés l'interès dels infants amb una trama que els enganxés i la necessitat de donar a conèixer la professió enginyera, amb certs continguts tècnics i la creació de nous referents reals i actuals”.
El propòsit de “La màgia de l’enginyeria”, doncs, és arribar a tots els nens i nenes de Catalunya i explicar-los què és i per a què serveix aquesta professió. Per aquesta raó, Enginyers Industrials de Catalunya ha distribuït un exemplar en totes les biblioteques públiques i en cada escola de Primària catalanes. Un dels primers centres que va demanar aquesta col·laboració amb enginyeres i enginyers va ser l’escola L’Amistat de Figueres a la que van seguir l’escola Miquel Martí Pol de Viladecans, l’escola Mallorca de Barcelona, l’IE Mas Rampinyo de Montcada i Reixac i, ara, l’escola Dolors Monserdà-Santapau de Barcelona.
Testimonis i referents reals
L’alumnat de 4t de Primària de l’escola Dolors Monserdà-Santapau ha treballat els diferents materials que ofereix el conte “La màgia de l’enginyeria” de la mà de l’enginyera Marta Guasch qui ha explicat en què consisteix la seva feina i quina és la seva experiència diària com a directora de projectes d’enginyeria a Areaguasch Ingeniería. Marta Guasch ha definit l’enginyeria com “el conjunt de coneixements tècnics i científics per a la innovació, la millora de les tècniques i les eines i per trobar les solucions als problemes, amb el propòsit final d’ajudar a les persones i construir un món millor”.
L’objectiu d’aquests tallers en les escoles és fer atractiva la professió enginyera i posar-la en l’imaginari col·lectiu dels nens i nenes. L’enginyeria costa d’explicar i si no hi ha professionals propers, a la família o entre els coneguts, els nens i nenes difícilment la veuen com una opció, com sí que passa, en canvi, amb els metges, els veterinaris o els bombers.
Amb “La màgia de l’enginyeria” i els testimonis reals d’enginyeres i enginyers, es vol trencar els estereotips que tenen els infants (i sobretot les nenes) sobre la professió, tractar els seus interessos i comprovar in situ que hi ha cert desconeixement de l’enginyeria, així com demostrar a l’alumnat que aquesta disciplina està darrere de gairebé tot el que fem servir en el nostre dia a dia.