Descripció: |
Enguany, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha estrenat cinc noves locomotores duals a la seva línia Llobregat-Anoia per remolcar els trens de mercaderies. Són les de la sèrie 257, les més potents posades mai en servei a un ferrocarril d'ample mètric ibèric, i es tracta d' un producte "de sèrie" de la tradicional indústria valenciana de locomotores, actualment en mans del fabricant suís Stadler Rail.
La seva adquisició ha vingut motivada per dues circumstàncies. La primera, interna d'FGC: la necessitat de substituir les veteranes locomotores dièsel de la sèrie 254. La segona va lligada a l'empresa minera ICL, amb implantació a la comarca del Bages, i que des de fa uns anys està desenvolupant un gran programa de millora i ampliació de l'explotació: el pla Phoenix. La quantitat i les característiques de les noves locomotores han de donar resposta a un futur gran augment de les tones de sal i potassa transportada des de les mines cap al port de Barcelona.
La conferència començarà analitzant aquest context que ha portat a l'adquisició de les locomotores. Després es farà una introducció històrica de la família de locomotores "Euro", desenvolupada a la fàbrica d'Albuixec, de la que en formen part les 257. Seguirà una descripció tècnica, on destaca la seva capacitat dual (funcionament amb motor dièsel o amb electricitat provinent de la catenària) així com els automatismes que controlen el canvi automàtic de mode.
I es tancarà amb una explicació del seu funcionament i prestacions, i dels serveis prestats actuals i futurs.
La conferència anirà a càrrec de Luis Rentero Corral, reconegut expert en tècnica i història ferroviària que, entre d'altres, ha publicat 26 articles a la revista Carril. Formador a FGC des de fa 16 anys, és coautor del manual de conducció, ha format part de l'equip de proves de les noves locomotores i ha impartit la formació del personal de conducció. |