Descripció: |
Amb totes les variants sanitàries, tendències polítiques i noves tecnologies que al darrer trienni estem vivint, els accidents de trànsit segueixen produint-se amb xifres de mortalitat que obliguen als responsables públics a fixar objectius de reducció a curt termini amb la fita europea de la 'Visió Zero' morts al 2050.
L'estratègia històrica del control policial a les vies públiques ha entrat paulatinament en una aplicació de mesures de control fotogràfic, videogràfic i de radars que ajuda a localitzar situacions de risc en trams específics que, fins ara, aconsegueixen reduccions d'estadístiques de sinistralitat però no resulta suficient per arribar a apropar-nos a l'objectiu al 2030 'Visió Zero'.
El control i gestió del trànsit via satèl·lit es presenta com la gran solució tècnicament assolible per a la detecció dels riscos i la normativa europea dels tacògrafs d'última generació per a vehicles pesants, marca el camí a seguir per a tots els vehicles circulants, tant en carretera com en zona urbana, mitjançant la ubicació de sensors que vagin alimentant d'informació a un centre de dades que les rebrà, les integrarà amb el registre general de vehicles i conductors i prendrà les mesures escaients amb els generadors del riscos detectats.
L'aplicació d'aquests sistemes de control, molt diferents a USA, Rússia, Xina i Europa (països que ja tenen en total uns 120 satèl·lits al voltant de la Terra) amb models econòmics, polítics i socials tan diversos, ens obliga a fer una reflexió sobre el possibilisme d'aplicar amb eficàcia i visió europea les millors mesures a casa nostra.
La ponència anirà a càrrec de Josep Lluis Pedragosa, enginyer industrial expert en seguretat viària. |