Descripció: |
Tot i que va ser creada l'any 1965 per aglutinar a moribundes línies de via estreta en mans de l'Estat, al1972 l'empresa Ferrocarrils de Via Estreta (Feve) va experimentar un creixement inusitat, fins a multiplicar el seu quilometratge diverses vegades.
Va ser fruit del cessament, en un termini de temps molt breu, de l'explotació privada d'una bona part dels ferrocarrils de via estreta del nord d'Espanya. Aquell any, a l'interval de molt pocs mesos, les companyies dels ferrocarrils de La Robla, Econòmics d'Astúries, Basc Asturià, Langreo, Vascongados i Cantàbric van lliurar a l'Estat les seves línies, que s'unien així a les línies ja en mans de Feve, de Santander a Bilbao i Ferrol Gijón. En els anys següents es van incorporar també el Carreño i els Suburbans de Bilbao. Feve es converteix en la major explotadora de via mètrica de tot Europa i en la segona empresa ferroviària espanyola més gran llavors, només per darrere de la poderosa Renfe.
En aquesta conferència es repassa el que va passar en aquestes dates clau, il·lustrada amb la projecció de nombroses imatges d'aquests ferrocarrils en aquells transcendentals anys 70.
La ponència anirà a càrrec de Javier Fernández López.
Titulat en Dret a la Universitat d'Oviedo, desenvolupa la seva tasca en relació amb l'arqueologia industrial i més concretament en la història i la preservació ferroviària asturiana. Des del 1992 és director per oposició del Museu del Ferrocarril d'Astúries, dependent de l'Ajuntament de Gijón.
És autor de nombroses investigacions sobre la història del ferrocarril i col·laborador habitual en publicacions periòdiques de tema ferroviari.
|