Descripció: |
No es tracta d'un vehicle ferroviari, ja que no circula sobre carrils sinó sobre l'asfalt amb pneumàtics. Per altra banda, a diferència del tren, no es un sistema guiat, ja que pot ser orientat a voluntat del conductor. Però així i tot, els troleibusos mantenen alguns elements en comú amb el ferrocarril, como és el fet de ser un sistema captiu, ja que, al menys en el passat, en tot moment havia d'estar físicament unit a la seva infraestructura per mitjà dels tròleis per a poder funcionar; aquesta limitació ha estat superada per las versions més modernes. Els troleibús utilitza la tracció elèctrica, a l'igual que el tramvia, el que el converteix en un dels mitjans de transport urbà més nets i mediambientalment eficients.
La xerrada repassarà els 80 anys de presència d'aquest mitjà de transport a Espanya. Es parlarà dels inicis, de la ràpida expansió que es va produir al primer terç del segle XX, de la dependència tecnològica, del seu declivi i de les expectatives de futur.
La ponència anirà a càrrec de Juan José Olaizola Elordi (Sant Sebastià, 1965), investigador i historiador del ferrocarril espanyol, en particular dels de via estreta i els tramvies.
Llicenciat en Geografia i Història i Doctor en Història Contemporània per la UNED, és un especialista rellevant en la historia del ferrocarril. És el director del Museu Basc del Ferrocarril des de la seva creació el 1989, manté el blog Historias del tren, col·labora amb diverses revistes (Carril, Asvafer, Vía Libre, Revista de Historia Ferroviaria) i entre les seves més de vint-i-cinc publicacions destaquen Euskadiko burnibide-ondarea (Patrimoni ferroviari d'Euskadi), El Ferrocarril de Durango a Minas de Arrázola y Elorrio, El tranvía eléctrico de Bilbao a Durango y Arratia, Vasco navarro trena (El ferrocarril Basco-navarrès) o El Topo (1912-2012) - Primer centenario de un pequeño ferrocarril internacional.
|