Descripció: |
Amb aquesta xerrada es donarà a conèixer la història ferroviària del petit poble de Sant Vicenç de Calders, que va veure com al seu terme municipal, entre 1855 i 1883, s'hi instal.laven dues línies de ferrocarril, la primera cap a Tarragona i la segona cap a Valls procedents de Barcelona totes dues.
Diferents fusions de les companyies ferroviàries van fer que, el 24 d'abril de 1887, Sant Vicenç de Calders aconseguís tenir una estació de ferrocarril. Va ser l'estació d'enllaç de les dues línies propietat de la companyia Tarragona, Barcelona França (TBF).
S'explicaran les característiques històriques i socials d'aquesta colònia ferroviària única a Catalunya, que des dels seus inicis a finals de 1905 fins als anys 50 del segle XX, va anar incrementant el seu parc d'habitatges. Aquest creixement va anar lligat a l'evolució tècnica del ferrocarril i a la creació de nous oficis ferroviaris.
La ponència serà presentada per Eduard Martínez Hernández, animador sociocultural i mestre de taller a la secció de Formació Laboral de l'escola L'Heura del Vallès a Terrassa. És fill i net d'una família de tradició ferroviària, i un apassionat del patrimoni i vida social del món del ferrocarril. Des dels tres anys té lligams a la colònia de Sant Vicenç de Calders. És membre fundador i President de l'Associació per la Preservació de la Colònia Ferroviària de Sant Vicenç de Calders.
És l'autor del llibre, Vacarisses: un poble amb dues estacions de ferrocarril i col.laborador de les revistes El Terme de Vacarisses, El Brogit de Castellbell i el Vilar i Hobbytren. També escriu articles al seu bloc "Divulgando Historias de Patrimonio Ferroviario".. |