Descripció: |
Ponència presentada per Joan Carles Salmerón, escriptor, historiador i, des de 2012, director de Terminus, Centre d'Estudis del Transport. Institució que porta més de 30 anys treballant en l'estudi, la recerca i la divulgació de la història i tècnica dels transports. Resultat d'aquesta feina són els més de 40 llibres especialitzats que s'han publicat i la realització de nombrosos projectes internacionals per a diferents governs i institucions. Als darrers anys ha participat també en projectes de conservació del patrimoni, incloent la preservació d'arxius i fons documentals. Salmerón ha coordinat darrerament l'edició de diferents llibres, exposicions i projectes internacionals, fet que l'ha convertit en un dels màxims coneixedors de la història de la xarxa ferroviària catalana i dels nous projectes de mobilitat que sorgeixen arreu d'Europa.
Algunes de les obres de referència de caràcter internacional que Terminus CET ha publicat, com Els tramvies d'Europa, l'Enciclopèdia dels transports d'Europa o Els tram-tren d'Europa són d'ús habitual pels diferents governs i institucions i han estat traduïdes i presentades per les principals institucions europees.
Durant els darrers anys s'ha produït a tota Europa l'eclosió d'un nou model de transport suburbà, el tram-tren, que combina els avantatges dels nous tramvies urbans amb l'aprofitament de les extenses xarxes ferroviàries. Aquestes darreres estan plenes de línies periurbanes i regionals que tenen un gran potencial per millorar la mobilitat dels accessos a les grans ciutats i a les capitals regionals.
Els primers tram-trens moderns van circular a partir del 1979 a la ciutat alemanya de Karlsruhe, aplicant una innovació tecnològica i legislativa que permetia la circulació del mateix vehicle per xarxes ferroviàries diverses. Des de llavors el nou model es va estendre per tot el continent, i encara més des del retorn a principis dels anys noranta del tramvia a les principals ciutats d'Europa. A hores d'ara ja existeix una quarantena de sistemes de tram-tren en servei, en construcció o amb projecte avançat, un nombre que augmentarà progressivament en els propers anys. |