Descripció: |
Ponència presentada per Miquel Molino Bastida, responsable d'administració de vendes CRM, i gran aficionat al ferrocarril en totes les seves vessants: tren real i model, havent participat en tasques de preparació de locomotores vapor per viatges amb trens històrics. Soci de la Associació d'Amics del Ferrocarril, de Barcelona, ha estat membre de la Junta Directiva, des de 2007 a 2015. Ha publicat articles de temàtica ferroviària pels socis de l'Entitat.
Des de l'any 1957, la DB d'Alemanya, juntament amb altres països europeus, van començar a desenvolupar una família de trens amb característiques d'alt confort i velocitat, segons una idea del President dels ferrocarrils holandesos, destinats a cobrir recorreguts transfronterers. Se'ls va posar el nom genèric de TRANS EUROP EXPRESS (TEE). Alemanya va iniciar el desenvolupament d'aquesta categoria amb combois Dièsel, per obviar les diferències de tensió entre les diverses xarxes. Van seguir, França, Itàlia, Suïssa i Itàlia. Bèlgica i Luxemburg s'hi van afegir més tard, i al final, Dinamarca, Àustria i Espanya. Aquest desenvolupament va cobrir el període 1960-1975, aproximadament. Tots els trens tenien una imatge (colors) i nom unificats. La idea va anar variant des d'un tipus de tren unificat per tots els països a trens específics de cada país, començant pels suïssos, amb el Gottardo, cuatricorrent i per tant capaç de creuar fronteres sense problemes. No obstant, cap el 1965, França amb el MISTRAL va començar a desdibuixar la idea inicial de trens unificats per totes les xarxes. I aquesta política va anar propagant-se a la resta de països. A partir de finals dels anys 70 cada país havia creat la seva imatge ferroviària amb trens emblemàtics. Alemanya, en aquell període, i seguint la mateixa política, va posar en marxa els ICE (Intercity Express), que significaria el naixement d'una nova època en el seu ferrocarril, allunyat, no obstant, de la imatge de trens d'alta velocitat, d'altres països com França, en aquells temps. Així es va tancar una etapa que va significar una profunda transformació del ferrocarril europeu. |