Hi havia alternatives a la construcció de la xarxa bàsica d'alta velocitat a Espanya?

Comissió: Comissió de Cultura: Grup Engitren
Descripció: Des de 1988 Espanya ha construït una important xarxa de línies ferroviàries d'alta velocitat (uns 2.400 km) que cobreix els corredors amb més demanda de viatgers i la xarxa bàsica.

Alberto García, enginyer industrial electromecànic de l'ICAI, doctor en Enginyeria i Infraestructures del Transport, Doctor en Ciències Econòmiques i Empresarials, Llicenciat en Dret i Periodista. Té una molt àmplia experiència com professional de l'operació ferroviària. Entre d'altres càrrecs, ha ocupat el de Director de l'antiga 1a zona de Renfe, el de Director d'Explotació de l'antic GIF (Gestor d'Infraestructures Ferroviàries) i el de Director de l'Àrea de Negoci de Viatgers de Renfe Operadora. Actualment és el Director Gerent de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols.

Tractarà d'analitzar si la construcció d'aquesta xarxa (sense entrar en l'oportunitat de l'eventual extensió a d'altres línies de menor trànsit) ha estat o no una decisió encertada en comparació amb d'altres alternatives possibles: no fer res, modernitzar les línies existents per a 200 km/h com s'ha fet en alguns casos, apostar per petites renovacions i per l'ús de trens pendulars o basculants, etc.

Es passarà revista a l'estat de la xarxa i a l'evolució de la demanda en els últims anys 80 i primers 90 i a les experiències de diversos països pel que fa a actuacions alternatives a l'alta velocitat. I també a les peculiaritats que, en el cas espanyol, generen la diferència de l'ample de via i la inexistència prèvia d'electrificacions a 25 kV.

També s'analitzaran els resultats obtinguts en les línies d'alta velocitat tant pel que fa a la demanda com als aspectes econòmic i social. Es revisarà el veritable cost de l'alta velocitat, tot intentant fer llum sobre un debat on falten dades i sobren molts tòpics o idees preconcebudes. S'analitzarà quina és la demanda que, a curt i a llarg termini, pot captar el tren d'alta velocitat a les línies d'aquesta xarxa bàsica en funció de la política d'oferta adoptada i de la capacitat de la xarxa per satisfer aquesta demanda.
Dates: Dimarts, 15 de març de 2016
Horari: A les 18.30 h a la seu dels EIC, Via Laietana, 39, 5a planta. Barcelona.
Inscripcions: Període inscripció tancat

Places limitades.

Document Descripció
Ponència Ponència Alberto García Álvarez, Enginyer Industrial electromecànic de l'ICAI,
Si us plau, accepta les cookies de Marketing per veure aquest video.

Hi havia alternatives a la construcció de la xarxa bàsica d'alta velocitat a Espanya?

Descripció:
Hi havia alternatives a la construcció de la xarxa bàsica d'alta velocitat a Espanya?